Αλπεις: Το χιόνι “βάφτηκε” κόκκινο (ΦΩΤΟ)

Δημοσιεύθηκε: 08 Ιουν 2021, 22:46 0

Από λευκό έγινε κόκκινο το χιόνι στην κορυφή στις Αλπεις και όπως καταλαβαίνετε το θέαμα εντυπωσιάζει.

Αυτό το φαινόμενο που παρατηρείται οφείλεται στα κόκκινα μικροφύκη που μεγαλώνουν εκεί. Επιστημονική ομάδα ταξίδεψε πρόσφατα στις Άλπεις για να μελετήσει αυτούς τους μυστηριώδεις οργανισμούς. Η αποστολή αποτελεί μέρος του προγράμματος AlpAlga, μιας προσπάθειας για τη μελέτη των μικροφυκών που ζουν στα βουνά, 1.000 έως 3.000 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Όπως τα μικροφύκη που ζουν στους ωκεανούς, τις λίμνες και τα ποτάμια, έτσι και τα μικροφύκη που βρίσκονται στο χιόνι συμβάλλουν στη δημιουργία της βάσης του τροφικού ιστού ενός ορεινού οικοσυστήματος και πιθανότατα αντιδρούν στη ρύπανση και την κλιματική αλλαγή με παρόμοιο τρόπο, δήλωσε ο Έρικ Μαρεσάλ, συντονιστής της αποστολής και διευθυντής του Εργαστηρίου Κυτταρικής και Φυτικής Φυσιολογίας, στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας.

Συνήθως, τα κύτταρα των μικροφυκών έχουν διάμετρο μόνο μερικά χιλιοστά του χιλιοστού και μπορεί να υπάρχουν είτε ως μεμονωμένοι μονοκύτταροι οργανισμοί είτε ως αποικίες. Παράγουν σάκχαρα μέσω της φωτοσύνθεσης και «όλο το οικοσύστημα τα τρώει αυτά, είτε τα φύκια αναπτύσσονται στον υγρό ωκεανό είτε σε συμπιεσμένο χιόνι στα βουνά», εξηγεί ο Μαρεσάλ.

Γιατί το χιόνι γίνεται κόκκινο

Τα φύκη που μετατρέπουν το χιόνι σε κόκκινο, είναι πράσινα, καθώς ανήκουν στο φύλο των Χλωροφύτων (Chlorophyta) και περιέχουν μια συγκεκριμένη μορφή χλωροφύλλης, την πράσινη χρωστική ουσία που επιτρέπει τη φωτοσύνθεση. Ωστόσο, εκτός από τη χλωροφύλλη, τα φύκια αυτά περιέχουν επίσης καροτενοειδή, τις ίδιες πορτοκαλί και κόκκινες χρωστικές ουσίες που εμφανίζονται στα καρότα και άλλα λαχανικά. Τα καροτενοειδή δρουν ως αντιοξειδωτικά και πιθανότατα προστατεύουν τα φύκια από τις βλαβερές συνέπειες του έντονου φωτός και της υπεριώδους ακτινοβολίας που απαντώνται σε μεγάλα υψόμετρα. Κατά τη διάρκεια της άνθισης των φυκιών, όταν μια μεγάλη ποσότητα φυκιών αναπτύσσεται πολύ γρήγορα, το περιβάλλον χιόνι μπορεί να φαίνεται κόκκινο ή πορτοκαλί λόγω της σχετικής συσσώρευσης καροτενοειδών.

Ο Μαρεσάλ είδε για τελευταία φορά κόκκινο χιόνι την άνοιξη του 2019. «Όπου κι αν κοίταζα, ήταν κόκκινο», είπε. «Περπατούσαμε όλη την ημέρα και βλέπαμε τεράστιες επιφάνειες βαμμένες κόκκινες. Ήταν πραγματικά εντυπωσιακό». Αλλά παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα γνωστό φαινόμενο, οι επιστήμονες γνωρίζουν πολύ λίγα για τη βιολογία των φυκιών ή για το πώς η κλιματική αλλαγή μπορεί να επηρεάσει τα ορεινά οικοσυστήματα.

Ακριβώς όπως η πλούσια σε θρεπτικά συστατικά ρύπανση τροφοδοτεί την άνθιση των φυκιών στον ωκεανό, τα θρεπτικά συστατικά που μεταφέρονται στην κορυφή του βουνού με τις βροχοπτώσεις και τον άνεμο θα μπορούσαν θεωρητικά να τροφοδοτήσουν την άνθιση των φυκιών στις Άλπεις, λέει ο επιστήμονας. Τα αυξανόμενα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα θα μπορούσαν θεωρητικά επίσης να ωθήσουν την ανάπτυξη των φυκιών. Ενώ αυτό είναι καλό για τα φύκια, οι συγκεκριμένες αλλαγές θα μπορούσαν να βλάψουν το οικοσύστημα.

Για παράδειγμα, μελέτες υποδεικνύουν ότι το κοκκινωπό χιόνι ανακλά το φως λιγότερο αποτελεσματικά από το άχρωμο λευκό χιόνι και επομένως λιώνει ταχύτερα, σύμφωνα με έκθεση του 2016 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature». Δεν είναι σαφές αν η κλιματική αλλαγή και η ρύπανση θα προκαλέσουν την συχνή εμφάνιση κόκκινου χιονιού, ενδεχομένως εις βάρος άλλων οργανισμών στο περιβάλλον, δήλωσε ο Μαρεσάλ.

“Αυτό που πιστεύουμε είναι ότι τα φύκια είναι πιθανώς δείκτες της κλιματικής αλλαγής”

Προς το παρόν, «αυτό που πιστεύουμε είναι ότι τα φύκια είναι πιθανώς δείκτες της κλιματικής αλλαγής», καθώς η ανάπτυξή τους, αντανακλά την αύξηση των επιπέδων διοξειδίου του άνθρακα και τις σχετικές αλλαγές στο περιβάλλον, λέει ο επιστήμονας. Οι άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με τα βουνά, λένε ότι βλέπουν όλο και περισσότερο κόκκινο χιόνι.

Στην πιο πρόσφατη μελέτη τους που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα 7 Ιουνίου στο περιοδικό «Frontiers in Plant Science», η ομάδα μελέτησε την επικράτηση των ειδών μικροφυκών σε πέντε διαφορετικές τοποθεσίες στις γαλλικές Άλπεις, καλύπτοντας υψόμετρα μεταξύ 1.250 και 2.940 μέτρων πάνω από το επίπεδο της θάλασσας. Συνέλλεξε δείγματα εδάφους από τις τοποθεσίες στα τέλη του καλοκαιριού του 2016, αφού τα εποχιακά χιόνια είχαν λιώσει. Αρκετά μέλη της ομάδας ειδικεύτηκαν στην εξαγωγή DNA από το περιβάλλον, γεγονός που επέτρεψε στην ομάδα να ανακαλύψει γενετικό υλικό που είχε απομείνει από νεκρά κύτταρα φυκιών.

ΦΩΤ

Μέσω του DNA των φυκιών που συνέλλεξε η ομάδα, διαπίστωσε ποια είδη φυκιών φυτρώνουν και πού, καθώς και ποιές περιβαλλοντικές συνθήκες προτιμούσε κάθε είδος.

Για παράδειγμα, τα φύκια του γένους Sanguina, που είναι γνωστό ότι προκαλούν το κόκκινο χιονι, εμφανίστηκαν μόνο σε υψόμετρο 2.000 μέτρων και άνω. Τα φύκια των ειδών Desmococcus και Symbiochloris εμφανίστηκαν μόνο σε χαμηλά υψόμετρα, κάτω από 1.500 μέτρα. Το γεγονός ότι πολλά είδη περιορίζονται αποκλειστικά είτε σε μεγάλα είτε σε χαμηλά υψόμετρα, εξέπληξε τους επιστήμονες.

Σε μια επερχόμενη αποστολή αργότερα αυτό το μήνα, η ομάδα σχεδιάζει να δημιουργήσει μια ερευνητική βάση ώστε να μπορεί να παρακολουθεί την άνθιση των φυκιών κατά τη διάρκεια των εναλλασσόμενων εποχών. Οι επιστήμονες σκοπεύουν να αναλύσουν τις διαβαθμίσεις μεταξύ λευκού και κόκκινου χιονιού, για να δουν ποιες συνθήκες προκαλούν την άνθιση και θα πάρουν δείγματα κυττάρων των φυκιών για να τα καλλιεργήσουν στα εργαστήριά τους. Αυτή η έρευνα δεν θα πρέπει μόνο να ξετυλίξει τα μυστήρια του κόκκινου χιονιού, αλλά και να δώσει πληροφορίες για το πώς μπορεί να αλλάξει το οικοσύστημα των Άλπεων καθώς το κλίμα θερμαίνεται, λέει ο επιστήμονας.

Το λιώσιμο των παγετώνων στις πολικές περιοχές γίνεται συχνά πρωτοσέλιδο, εν μέρει επειδή ο αντίκτυπός τους στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας έχει συζητηθεί ευρέως, λέει ο Μαρεσάλ. Ωστόσο η κλιματική αλλαγή έχει τεράστιο αντίκτυπο στους παγετώνες καθώς το νερό τους χρησιμεύει ως δεξαμενή για τα ποτάμια συστήματα, είπε. Έτσι, μακροπρόθεσμα, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα γίνουν αισθητές στις ορεινές περιοχές, «ακόμη και αν βρίσκεστε μακριά από την ακτή της θάλασσας».

Πηγή: Live Science

Το άρθρο Αλπεις: Το χιόνι “βάφτηκε” κόκκινο (ΦΩΤΟ) εμφανίστηκε πρώτα στο Thes.

Περιβάλλον ΑΛΠΕΙΣ ΧΙΟΝΙ

Ανταρκτική: Κακά μαντάτα για έναν από τους σημαντικότερους παγετώνες της

ΑΝΤΑΡΚΤΙΚΗ Το στρώμα επιπλέοντος πάγου στην άκρη του παγετώνα Πάιν Αιλαντ στη Δυτική Ανταρκτική έχει επιταχυνθεί ανησυχητικά τα τελευταία χρόνια και απειλεί να οδηγήσει σε... 14 Ιουν 2021, 23:54

Καιρός: Πότε είναι ανησυχητικές οι διακυμάνσεις στη θερμοκρασία

ΕΛΛΑΔΑ Μόνο ιδανικές δε χαρακτηρίζονται οι καιρικές συνθήκες που ζει ο άνθρωπος σήμερα. Ο Ιούνιος μας υποδέχτηκε με καθημερινές διακυμάνσεις στη θερμοκρασία, γεγονός που... 14 Ιουν 2021, 20:45

Αισιόδοξο μήνυμα: Μειώθηκε η παγκόσμια παραγωγή πλαστικών το 2020

ΚΟΣΜΟΣ Ενδιαφέρον στοιχείο είναι η μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πλαστικών το 2020 για τρίτη φορά από την αρχή της βιομηχανικής εποχής, έστω και κατά 0,3%. Η εξέλιξη αυτή... 11 Ιουν 2021, 23:59

Μεσόγειος: Κατάρρευση της βιοποικιλότητας μέσα σε 30 χρόνια

ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Γάλλοι επιστήμονες μέσα από έκθεση που δημοσιεύεται σήμερα, χτυπούν… καμπανάκι και προειδοποιούν πως η Μεσόγειος είδε μέσα σε 30 χρόνια μια... 07 Ιουν 2021, 22:39

Το Thes.gr συμμετέχει στην στάση εργασίας της ΕΣΗΕΜΘ

Το www.thes.gr συμμετέχει στην στάση εργασίας που ανακοίνωσε η ΕΣΗΕΜΘ, από τις 14:00 έως τις 18:00. Οπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση: “Τα Διοικητικά... Σήμερα 14:00

ΟΛΘ: Υπεγράφη η σύμβαση για τη σύνδεση της 6ης προβλήτας με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό (ΦΩΤΟ)

Υπεγράφη σήμερα Τρίτη 16 Ιουνίου η σύμβαση για τη σύνδεση της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Η σύμβαση του πολυαναμενόμενου... Σήμερα 13:55

Τσέλσι: Συμφώνησε με τον Ερλινγκ Χάαλαντ

Το μόνο που απομένει για την μεταγραφή του Ερλινγκ Χάαλαντ στην Τσέλσι είναι η συναίνεση της Ντόρτμουντ, καθώς ο παίκτης θα κάνει συμβόλαιο που θα φτάνει τα 230... Σήμερα 13:50

Κορονοϊός: Δε θα πραγματοποιηθεί η σημερινή (16/6) ενημέρωση

Κάθε Τετάρτη το απόγευμα (18:00), πραγματοποιείται στο υπουργείο Υγείας η καθιερωμένη ενημέρωση για την πορεία της πανδημίας από τον υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλιας.... Σήμερα 13:40

Μητσοτάκης: “Με το νομοσχέδιο αναμετρώνται οι δυνάμεις της προοδευτικής σκέψης με τις δυνάμεις της συντήρησης”

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκίνησε την ομιλία του στη Βουλή στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις εργασιακές σχέσεις με μια απάντηση στην πρόεδρο του ΚΙΝΑΛ,... Σήμερα 13:30

Κορονο-σκουπίδια: Που πρέπει να τα πετάμε

ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Επικίνδυνα είναι πλέον τα σκουπίδια μας. Συγκεκριμένα, εκατομμύρια, μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά μαντηλάκια και self test για τον κορονοϊό χρησιμοποιούνται πλέον... 06 Ιουν 2021, 18:20

Πως η ΚΑΠ βοηθάει στην κλιματική αλλαγή

ΚΑΠ Η ΚΑΠ (Κοινή Αγροτική Πολιτική) έχει συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κυρίως με την προστασία των υφιστάμενων αποθεμάτων άνθρακα, ιδίως χάρη... 02 Ιουν 2021, 16:08

Η κλιματική αλλαγή σκοτώνει δεκάδες Ελληνες κάθε χρόνο

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ Περισσότεροι από έναν στους τρεις θανάτους (37%), στους οποίους η ζέστη έχει παίξει ρόλο κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, μπορούν να αποδοθούν ήδη στην άνοδο της... 31 Μαϊ 2021, 23:40

Χαλκιδική: Η ΑΝΑΚΕΜ καθάρισε τον ποταμό Χαβρία (ΒΙΝΤΕΟ & ΦΩΤΟ)

ΑΝΑΚΕΜ Τον ποταμό Χαβρία καθάρισε η ΑΝΑΚΕΜ (Ανακύκλωση ΑΕΚΚ Κεντρικής Μακεδονίας). Τα μέλη της ΑΝΑΚΕΜ απομάκρυναν τα ΑΕΚΚ (Απόβλητα Εκσκαφών Κατασκευών και Κατεδαφίσεων)... 30 Μαϊ 2021, 18:31

Κομισιόν: Νέες κατευθύνσεις για τα πλαστικά μιας χρήσης

ΚΟΜΙΣΙΟΝ Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η Κομισιόν να δώσει στη δημοσιότητα τις κατευθυντήριες γραμμές για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, που αφορά προϊόντα που... 30 Μαϊ 2021, 16:21

«Ενεση» 1,1 δισ. ευρώ στην ελληνική φύση

ΦΥΣΗ «Ενεση» ύψυος 1,1 δισ. ευρώ στην ελληνική φύση θα πραγματοποιηθεί από την αρμόδια αρχή. Με τη φιλοδοξία να αποκτήσει η Ελλάδα μια «ομπρέλα» προστασίας για τα... 29 Μαϊ 2021, 16:58

Πλαστικά: Η χημική ανακύκλωση τα μετατρέπεται από πρόβλημα σε… λύση!

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ Πλαστικά: Μια νέα τεχνική που μετατρέπει το πολυαιθυλένιο σε αεροπορικά καύσιμα και πρώτες ύλες για τη χημική βιομηχανία θα μπορούσε να βοηθήσει κατά της μάστιγας... 28 Μαϊ 2021, 22:49