Υγεία - Επιστήμη
TAGS:   Υγεία - Επιστήμη  •  ΑΠΘ  •  ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Ομάδα του ΑΠΘ χειρίζεται πείραμα βρασμού στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Δημοσιεύθηκε 4 μήνες πριν

Εκτόξευση από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ

Τη Δευτέρα 8 Ιουλίου 2019 θα εκτοξευθεί από το Kennedy Space Center στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα των ΗΠΑ καινοτομική διαστημοσυσκευή με ισχυρή ελληνική επιστημονική παρουσία. Πρόκειται για την πειραματική συσκευή RUBI (Referencem Ultiscale experiment for Boiling Investigation) που θα μεταφερθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό με το σκάφος DragonC20 επάνω σε πύραυλο Falcon 9, στο πλαίσιο της αποστολής Space X CRS-18.

Για πρώτη φορά ελληνική ομάδα θα χειρίζεται σε πραγματικό χρόνο την εκτέλεση του πειράματος στο διάστημα. Ο χειρισμός – έλεγχος θα γίνεται από το Απομακρυσμένο Κέντρο Τηλεμετρίας (Remote Telemetry Station) στο Τμήμα Χημείας του ΑΠΘ.

H συσκευή μετέχει στο πείραμα που αφορά τη μελέτη του βρασμού ψυκτικών υγρών σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Πιο συγκεκριμένα, θα μελετηθεί ο βρασμός υπό την επίδραση πεδίου εξωτερικών δυνάμεων, όπως π.χ. οι δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά τη ροή των υγρών εντός σωληνώσεων ψυκτικών συσκευών, καθώς και κατά την εφαρμογή ισχυρών ηλεκτρικών πεδίων. Οι δυνάμεις αυτές επηρεάζουν την αποκόλληση των φυσαλίδων ατμού από την επιφάνεια βρασμού και επομένως καθορίζουν την απόδοση του βρασμού.

Σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας μηδενίζεται η επίδραση της άνωσης και έτσι μπορούν να μελετηθούν τα φαινόμενα του βρασμού με μεγάλη λεπτομέρεια και σε διαφορετικές κλίμακες μεγέθους.

Στην πολυεθνική ομάδα RUBI του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος συμμετέχουν Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Ιδρύματα από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και την Ελλάδα. Η χώρα μας εκπροσωπείται από την ερευνητική Ομάδα Πολυφασικής Δυναμικής του Τμήματος Χημείας του ΑΠΘ, με επικεφαλής τον Καθηγητή Θοδωρή Καραπάντσιο.

Στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό η συσκευή RUBI θα εγκατασταθεί εντός της διάταξης Fluid Science Laboratory στο εσωτερικό του Columbus module.

Έπειτα από μια μικρή αρχική περίοδο δοκιμών και ρυθμίσεων, η συσκευή RUBI θα λειτουργεί αδιαλείπτως έως τον Ιανουάριο του 2020. Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της, η ελληνική ομάδα θα λαμβάνει μέσω δορυφόρου σε πραγματικό χρόνο δεδομένα τηλεμετρίας που αφορούν:

·εικόνες υψηλής ταχύτητας και υψηλής ανάλυσης του σχηματισμού και της ανάπτυξης φυσαλίδων,

·υπέρυθρες εικόνες υψηλής ταχύτητας και ανάλυσης του θερμοκρασιακού πεδίου στην επιφάνεια βρασμού,

·μετρήσεις θερμοκρασίας σε διάφορες αποστάσεις από την επιφάνεια βρασμού.

Η διαστημοσυσκευή RUBI έχει κατασκευαστεί από την εταιρεία AIRBUS Defense and Space στις εγκαταστάσεις της οποίας, στο Friedrichshafen της Γερμανίας, έγιναν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου του 2019 εκτενείς πειραματικές δοκιμές της, υπό την καθοδήγηση της πολυεθνικής ερευνητικής ομάδας, για τον προσδιορισμό των λειτουργικών παραμέτρων της συσκευής. Τον Απρίλιο του 2019 έγιναν οι δοκιμές των πρωτοκόλλων επικοινωνίας με τη συσκευή και τους αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Στο τέλος Μαΐου του 2019 θα γίνουν οι τελικοί έλεγχοι των παραμέτρων λειτουργίας της συσκευής με χρήση δεδομένων τηλεμετρίας.

Εφαρμογές του βρασμού

Η διεργασία του βρασμού συναντάται σε πολλά τεχνολογικά πεδία, όπως στις βιομηχανίες παραγωγής και μετατροπής ενέργειας, σε περιβαλλοντικές εφαρμογές, σε βιομηχανίες τροφίμων και χημικών προϊόντων καθώς επίσης και σε διαστημικές εφαρμογές. Η πιο σημαντική και διαδεδομένη εφαρμογή του βρασμού είναι για την αποτελεσματική ψύξη θερμικών φορτίων, όπως, για παράδειγμα, για την ψύξη μεγάλων ηλεκτρονικών συστημάτων. Ο βρασμός επιτρέπει τη γρήγορη μεταφορά μεγάλων θερμικών φορτίων, με χρήση μικρής επιφάνειας εναλλαγής θερμότητας (μικρό μέγεθος συσκευής) και με μικρές διαφορές θερμοκρασίας ως κινούσα δύναμη.

Βρασμός σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας

Τα πειράματα βρασμού που διεξάγονται σε περιβάλλον με έλλειψη βαρύτητας επιτρέπουν την παρατήρηση φαινομένων που είναι υπερβολικά γρήγορα και εντοπισμένα σε μικρή κλίμακα για να μετρηθούν υπό φυσιολογικές συνθήκες βαρύτητας (π.χ. φαινόμενα στη μικροστοιβάδα μεταξύ φυσαλίδων και θερμού τοιχώματος, διεπιφανειακή ροή Marangoni). Η κατανόηση της θερμοδυναμικής και της υδροδυναμικής κατά τον βρασμό σε έλλειψη βαρύτητας είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό μελλοντικών διαστημικών εφαρμογών, όπως είναι η αποθήκευση κρυογενικών καυσίμων, τα συστήματα πρόωσης πυραύλων, η ψύξη ηλεκτρονικών συστημάτων δορυφόρων και διαστημικών οχημάτων.

Επιστημονικός στόχος του πειράματος

Ο στόχος του πειράματος RUBI Multiscale Boiling είναι να διερευνήσει τα βασικά φαινόμενα μεταφοράς θερμότητας κατά τον βρασμό, με την εφαρμογή μιας πειραματικής και θεωρητικής προσέγγισης σε πολλές κλίμακες μεγέθους, η οποία περιλαμβάνει δύο διακριτές εξωτερικές δυνάμεις (ηλεκτρικό πεδίο σε στάσιμο υγρό και διατμητική ροή υγρού). Πρόκειται για εξωτερικές δυνάμεις που παίζουν ρόλο στο σχήμα των φυσαλίδων και στο οριακό στρώμα κοντά στη φυσαλίδα. Η διερεύνησή τους θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών μεταφοράς θερμότητας κατά τον βρασμό και θα οδηγήσει σε νέα δεδομένα, τα οποία θα συμβάλουν στην αξιολόγηση θεωρητικών μοντέλων.

Το άρθρο Ομάδα του ΑΠΘ χειρίζεται πείραμα βρασμού στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό εμφανίστηκε πρώτα στο Life Events.

Η μαύρη τρύπα του γαλαξία μας άρχισε να έχει περίεργη δραστηριότητα

Βίντεο από την παρέμβαση στο διευθυντή των φοιτητικών εστιών του ΑΠΘ

Τον φτύνουν και ζητούν να παραιτηθεί Βίντεο που «ανέβηκε» στο διαδίκτυο δείχνει την παρέμβαση αγνώστων στο γραφείο του διευθυντή των φοιτητικών εστιών του ΑΠΘ. Η... 3 μέρες πριν

Στο στόχαστρο του Ρουβίκωνα ο διευθυντής των φοιτητικών εστιών του ΑΠΘ

Τι αναφέρουν σε ανακοίνωση Επίθεση στον διευθυντή των φοιτητικών εστιών Θεσσαλονίκης πραγματοποίησαν χθες μέλη του Ρουβίκωνα, με αφορμή κλήση που έκανε το Σάββατο... 1 εβδομάδα πριν

Δράση ενημέρωσης πρωτοετών από το ΑΠΘ

Σε ειδικούς χώρους της Πανεπιστημιούπολης Με το σύνθημα «Οι φοιτητές του ΑΠΘ υποδέχονται τους πρωτοετείς συναδέλφους τους», φοιτήτριες και φοιτητές θα δίνουν... 1 εβδομάδα πριν

Πραγματικότητα σε λίγα χρόνια το πρώτο διαστημικό ξενοδοχείο

Μέσα στην επόμενη δεκαετία τα ταξίδια θα αρχίσουν… Την ευκαιρία να διαμείνουν στο διάστημα θα έχουν οι πρώτοι τυχεροί επισκέπτες το 2025, χρονιά κατά την οποία... 1 εβδομάδα πριν

Τι πρέπει να γνωρίζουμε από τους γονείς μας για την κληρονομικότητα

ΓΟΝΕΙΣ Χρήσιμες συμβουλές Τα όσα έχουμε κληρονομήσει από τους γονείς μας δεν είναι μόνο αυτά που βλέπουμε με την πρώτη ματιά, αλλά και πολλά άλλα που μπορεί να καθορίσουν... Σήμερα 7:48 πμ

Ποιες τροφές κάνουν καλό στην όραση του ανθρώπου

ΔΙΑΤΡΟΦΗ Σύμφωνα με τους ειδικούς Η διατροφή επηρεάζει κάθε λειτουργία του οργανισμού σας. Οι πέντε παρακάτω τροφές έχουν την ιδιότητα να προστατεύουν την όρασή σας. Σολομός.... Χθες 10:36 μμ

Τι συμβαίνει με τα ανθρώπινα σώματα μετά θάνατον

ΕΡΕΥΝΑ Τι έδειξε κάμερα ερευνητών που τους σόκαρε Μια μακάβρια ανακάλυψη έκαναν ερευνητές σε μια «φάρμα ανθρωπίνων πτωμάτων», καθώς διαπίστωσαν ότι τα νεκρά σώματα... 2 μέρες πριν

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων θα επανεξετάσει φάρμακα που περιέχουν ρανιτιδίνη

ΕΟΦ Το επόμενο διάστημα Kατόπιν αιτήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (EMA), πρόκειται να αρχίσει την επανεξέταση των φαρμάκων που... 2 μέρες πριν

Η μαύρη τρύπα του γαλαξία μας άρχισε να έχει περίεργη δραστηριότητα

ΔΙΑΣΤΗΜΑ Τι αναφέρουν οι επιστήμονες Η τεράστια μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας φαίνεται να έχει αποκτήσει ασυνήθιστα μεγάλη όρεξη και να καταβροχθίζει με αυξημένη... 2 μέρες πριν

Γιατί πρέπει να ενισχύετε την περιέργεια του παιδιού σας

ΓΟΝΕΙΣ Τι λένε οι ειδικοί Η φαινομενικά ατέλειωτη αλληλουχία ερωτήσεων των παιδιών μπορεί να μας εξαντλεί, όμως υπάρχουν πολλοί καλοί λόγοι όχι απλώς να κάνουμε υπομονή,... 2 μέρες πριν

6 τρόποι να μειώσεις επιτέλους το αλκοόλ

ΑΛΚΟΟΛ Ίσως και να βοηθηθείς Ο δεύτερος μήνας του φθινοπώρου έχει ήδη μπει- όχι και τόσο δυναμικά για εσένα- και σε βρίσκει «πίσω» σε όλα όσα προγραμμάτιζες να κάνεις... 3 μέρες πριν

Γιατί οι γυναίκες προσποιούνται οργασμό στο σεξ

ΓΥΝΑΙΚΕΣ Σύμφωνα με τους ειδικούς Ο γυναικείος οργασμός είναι κάτι που ακόμα και σήμερα η επιστήμη δεν έχει κατανοήσει πλήρως τον τρόπο που αυτός προκαλείται και τις συνθήκες... 3 μέρες πριν

Πώς μπορεί να καταλάβει το παιδί την αξία των χρημάτων

ΓΟΝΕΙΣ Τι λένε οι ειδικοί Τα παιδιά μεγαλώνουν με την ταχύτητα του φωτός, και οι γονείς μονίμως τρέχουνε για να προλάβουμε να τους μεταδώσουμε τις δεξιότητες που θα τους... 4 μέρες πριν

Θαυματουργό… φυτό το σκόρδο για τον ανθρώπινο οργανισμό!

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Το σκόρδο χρησιμοποιείται και στην ιατρική Μπορεί οι περισσότεροι από εμάς να το αποφεύγουμε λόγω της δυσάρεστης οσμής όταν το τρώμε, όμως μόνο ωφέλιμο για τον... 1 εβδομάδα πριν