Υγεία - Επιστήμη     TAGS:   Υγεία - Επιστήμη  •  ΑΠΘ  •  ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Ομάδα του ΑΠΘ χειρίζεται πείραμα βρασμού στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Μοιράσου το Δημοσιεύθηκε: 1 μήνα πριν

Εκτόξευση από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ

Τη Δευτέρα 8 Ιουλίου 2019 θα εκτοξευθεί από το Kennedy Space Center στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα των ΗΠΑ καινοτομική διαστημοσυσκευή με ισχυρή ελληνική επιστημονική παρουσία. Πρόκειται για την πειραματική συσκευή RUBI (Referencem Ultiscale experiment for Boiling Investigation) που θα μεταφερθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό με το σκάφος DragonC20 επάνω σε πύραυλο Falcon 9, στο πλαίσιο της αποστολής Space X CRS-18.

Για πρώτη φορά ελληνική ομάδα θα χειρίζεται σε πραγματικό χρόνο την εκτέλεση του πειράματος στο διάστημα. Ο χειρισμός – έλεγχος θα γίνεται από το Απομακρυσμένο Κέντρο Τηλεμετρίας (Remote Telemetry Station) στο Τμήμα Χημείας του ΑΠΘ.

H συσκευή μετέχει στο πείραμα που αφορά τη μελέτη του βρασμού ψυκτικών υγρών σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Πιο συγκεκριμένα, θα μελετηθεί ο βρασμός υπό την επίδραση πεδίου εξωτερικών δυνάμεων, όπως π.χ. οι δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά τη ροή των υγρών εντός σωληνώσεων ψυκτικών συσκευών, καθώς και κατά την εφαρμογή ισχυρών ηλεκτρικών πεδίων. Οι δυνάμεις αυτές επηρεάζουν την αποκόλληση των φυσαλίδων ατμού από την επιφάνεια βρασμού και επομένως καθορίζουν την απόδοση του βρασμού.

Σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας μηδενίζεται η επίδραση της άνωσης και έτσι μπορούν να μελετηθούν τα φαινόμενα του βρασμού με μεγάλη λεπτομέρεια και σε διαφορετικές κλίμακες μεγέθους.

Στην πολυεθνική ομάδα RUBI του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος συμμετέχουν Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Ιδρύματα από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και την Ελλάδα. Η χώρα μας εκπροσωπείται από την ερευνητική Ομάδα Πολυφασικής Δυναμικής του Τμήματος Χημείας του ΑΠΘ, με επικεφαλής τον Καθηγητή Θοδωρή Καραπάντσιο.

Στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό η συσκευή RUBI θα εγκατασταθεί εντός της διάταξης Fluid Science Laboratory στο εσωτερικό του Columbus module.

Έπειτα από μια μικρή αρχική περίοδο δοκιμών και ρυθμίσεων, η συσκευή RUBI θα λειτουργεί αδιαλείπτως έως τον Ιανουάριο του 2020. Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της, η ελληνική ομάδα θα λαμβάνει μέσω δορυφόρου σε πραγματικό χρόνο δεδομένα τηλεμετρίας που αφορούν:

·εικόνες υψηλής ταχύτητας και υψηλής ανάλυσης του σχηματισμού και της ανάπτυξης φυσαλίδων,

·υπέρυθρες εικόνες υψηλής ταχύτητας και ανάλυσης του θερμοκρασιακού πεδίου στην επιφάνεια βρασμού,

·μετρήσεις θερμοκρασίας σε διάφορες αποστάσεις από την επιφάνεια βρασμού.

Η διαστημοσυσκευή RUBI έχει κατασκευαστεί από την εταιρεία AIRBUS Defense and Space στις εγκαταστάσεις της οποίας, στο Friedrichshafen της Γερμανίας, έγιναν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου του 2019 εκτενείς πειραματικές δοκιμές της, υπό την καθοδήγηση της πολυεθνικής ερευνητικής ομάδας, για τον προσδιορισμό των λειτουργικών παραμέτρων της συσκευής. Τον Απρίλιο του 2019 έγιναν οι δοκιμές των πρωτοκόλλων επικοινωνίας με τη συσκευή και τους αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Στο τέλος Μαΐου του 2019 θα γίνουν οι τελικοί έλεγχοι των παραμέτρων λειτουργίας της συσκευής με χρήση δεδομένων τηλεμετρίας.

Εφαρμογές του βρασμού

Η διεργασία του βρασμού συναντάται σε πολλά τεχνολογικά πεδία, όπως στις βιομηχανίες παραγωγής και μετατροπής ενέργειας, σε περιβαλλοντικές εφαρμογές, σε βιομηχανίες τροφίμων και χημικών προϊόντων καθώς επίσης και σε διαστημικές εφαρμογές. Η πιο σημαντική και διαδεδομένη εφαρμογή του βρασμού είναι για την αποτελεσματική ψύξη θερμικών φορτίων, όπως, για παράδειγμα, για την ψύξη μεγάλων ηλεκτρονικών συστημάτων. Ο βρασμός επιτρέπει τη γρήγορη μεταφορά μεγάλων θερμικών φορτίων, με χρήση μικρής επιφάνειας εναλλαγής θερμότητας (μικρό μέγεθος συσκευής) και με μικρές διαφορές θερμοκρασίας ως κινούσα δύναμη.

Βρασμός σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας

Τα πειράματα βρασμού που διεξάγονται σε περιβάλλον με έλλειψη βαρύτητας επιτρέπουν την παρατήρηση φαινομένων που είναι υπερβολικά γρήγορα και εντοπισμένα σε μικρή κλίμακα για να μετρηθούν υπό φυσιολογικές συνθήκες βαρύτητας (π.χ. φαινόμενα στη μικροστοιβάδα μεταξύ φυσαλίδων και θερμού τοιχώματος, διεπιφανειακή ροή Marangoni). Η κατανόηση της θερμοδυναμικής και της υδροδυναμικής κατά τον βρασμό σε έλλειψη βαρύτητας είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό μελλοντικών διαστημικών εφαρμογών, όπως είναι η αποθήκευση κρυογενικών καυσίμων, τα συστήματα πρόωσης πυραύλων, η ψύξη ηλεκτρονικών συστημάτων δορυφόρων και διαστημικών οχημάτων.

Επιστημονικός στόχος του πειράματος

Ο στόχος του πειράματος RUBI Multiscale Boiling είναι να διερευνήσει τα βασικά φαινόμενα μεταφοράς θερμότητας κατά τον βρασμό, με την εφαρμογή μιας πειραματικής και θεωρητικής προσέγγισης σε πολλές κλίμακες μεγέθους, η οποία περιλαμβάνει δύο διακριτές εξωτερικές δυνάμεις (ηλεκτρικό πεδίο σε στάσιμο υγρό και διατμητική ροή υγρού). Πρόκειται για εξωτερικές δυνάμεις που παίζουν ρόλο στο σχήμα των φυσαλίδων και στο οριακό στρώμα κοντά στη φυσαλίδα. Η διερεύνησή τους θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών μεταφοράς θερμότητας κατά τον βρασμό και θα οδηγήσει σε νέα δεδομένα, τα οποία θα συμβάλουν στην αξιολόγηση θεωρητικών μοντέλων.

Το άρθρο Ομάδα του ΑΠΘ χειρίζεται πείραμα βρασμού στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό εμφανίστηκε πρώτα στο Life Events.

Μυστήριο με το μεθάνιο στον πλανήτη Αρη

Ξαφνικά άλλαξαν οι μετρήσεις Βαθαίνει το μυστήριο με το αέριο μεθάνιο του Αρη, το οποίο τη μία φορά ανιχνεύεται στην ατμόσφαιρα του γειτονικού πλανήτη και την... 1 ώρα πριν

Επέστρεψαν στη Γη τρεις αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS)

Προσγειώθηκε το διαστημόπλοιο σήμερα το πρωί Το διαστημόπλοιο Soyuz-MC11 με πλήρωμα τρεις αστροναύτες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS) προσγειώθηκε σήμερα το... Χθες 6:16 μμ

Φοιτητές ιατρικής του ΑΠΘ θα στελεχώσουν εθελοντικά τα Κέντρα Υγείας στη Χαλκιδική

Για τους καλοκαιρινούς μήνες 100 περίπου φοιτητές του Τμήματος Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ θα στελεχώσουν εθελοντικά Κέντρα Υγείας, καθώς και το... Χθες 12:57 μμ

Το ΑΠΘ ζητά συγκεκριμένες ενέργειες για την ένταση σε εκδηλώσεις του

Ψήφισμα της Συγκλήτου του ΑΠΘ Η Σύγκλητος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συνεδρίασε την προηγούμενη εβδομάδα κι έδωσε στη δημοσιότητα ψήφισμα που αφορά... 2 μέρες πριν

γεγονοτα

Νέα τροπή στη δίκη του Μάριου Παπαγεωργίου: Οργή των συγγενών

Αναβολή και απόφαση με το νέο ποινικό κώδικα Στις 3 Ιουλίου 2019 θα εκδοθεί τελικά η απόφαση του Μικτού Ορκωτού Εφετείου της Αθήνας για την υπόθεση της απαγωγής και... 17‘ πριν

Εφη Αχτσιόγλου: «Είμαι σε σχέση με τον Δημήτρη Τζανακόπουλο» (ΒΙΝΤΕΟ)

Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ σε μια διαφορετική συνέντευξη Μια πιο χαλαρή συνέντευξη παραχώρησε στο Rise TV η Εφη Αχτσιόγλου, κοινοβουλευτική εκπρόσωπος... 25‘ πριν

Η έντονη μυρωδιά από το σπίτι έκρυβε ένα μακάβριο σκηνικό

Στη Λαμία Μπροστά σε ένα μακάβριο θέαμα βρέθηκαν τα ξημερώματα της Τετάρτης (26/6) οι αστυνομικοί που μπήκαν σε διαμέρισμα πολυκατοικίας επί της οδού Όθωνος στο... 36‘ πριν

Οι Γερμανοί ψάχνουν τη… δροσιά στα ποτάμια (ΦΩΤΟ)

Οι καυτές αφρικανικές μάζες αέρα έφτασαν μέχρι τη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία Σε κλοιό καύσωνα βρίσκεται η Ευρώπη. Τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής είναι... 1 ώρα πριν

Υποπτη βαλίτσα έξω από το υπουργείο Εξωτερικών

Συναγερμός στην Αστυνομία Συναγερμός σήμανε πριν λίγη ώρα έξω από το υπουργείο Εξωτερικών. Αιτία είναι πως έξω από το κτίριο του υπουργείου Εξωτερικών στη Βασιλίσσης... 1 ώρα πριν

Μυστήριο με το μεθάνιο στον πλανήτη Αρη

ΕΦΕΤ: Τι πρέπει να προσέχετε όταν επιλέγετε fast food

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Οι οδηγίες προς τους καταναλωτές Χρήσιμες συμβουλές για την σωστή επιλογή τροφίμων τα οποία καταναλώνονται εκτός σπιτιού παραθέτει ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων.... Χθες 5:01 μμ

Τι μπορεί να κρύβει ο πόνος στα νεφρά

ΝΕΦΡΑ Δείτε τι άλλο μπορεί να σημαίνει Πολλές από τις αιτίες της νεφρικής νόσου που οδηγεί σε πόνο στα νεφρά οφείλονται σε υποκείμενες παθήσεις που μπορούν να έχουν οξεία... Χθες 3:47 μμ

Καρπούζι, η μεγάλη απόλαυση του καλοκαιριού!

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Πολύτιμο για τον άνθρωπο Εχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του καλοκαιριού και όχι άδικα. Το καρπούζι, παρά τη δημοφιλή πεποίθηση ότι αποτελείται μόνο από νερό και... 2 μέρες πριν

5 βήματα για να αντιμετωπίσετε ένα έγκαυμα από τον ήλιο

ΕΓΚΑΥΜΑ Τι πρέπει να κάνετε για να αποφύγετε την ταλαιπωρία Οταν το δέρμα εκ φύσεως δεν παράγει πολλή μελανίνη ή η έκθεση στον ήλιο είναι απότομη και έντονη, η συνέπεια... 3 μέρες πριν

Γιατί γερνάει ο άνθρωπος;

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Τι αναφέρει καθηγητής του ΑΠΘ Φαίνεται ότι γερνάμε γιατί γερνούν τα βλαστοκύτταρά μας, δηλαδή τα κύτταρα του οργανισμού που έχουν ως αποστολή την ανάπτυξη, την... 1 εβδομάδα πριν

Αποζημιώσεις από τον ΕΟΠΥΥ για τα παιδιά που χρειάζονται θεραπείες ειδικής αγωγής

ΕΟΠΥΥ Διευκρινήσεις από τον Οργανισμό Ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει, και θα συνεχίζει να αποζημιώνει, τους γονείς που τα παιδιά τους χρειάζονται θεραπείες ειδικής αγωγής, απαντά ο... 1 εβδομάδα πριν

Ερευνητές με επικεφαλής Έλληνα επιστήμονα «προβλέπουν» το Πάρκινσον

ΠΑΡΚΙΝΣΟΝ Πολλά χρόνια προτού εκδηλωθούν τα πρώτα συμπτώματα στους ασθενείς Επιστήμονες από τη Βρετανία, την Ελλάδα και την Ιταλία, με επικεφαλής έναν Έλληνα νευρολόγο της... 1 εβδομάδα πριν

Η παχυσαρκία μπορεί να αποδυναμώσει την καρδιά

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Σύμφωνα με έρευνες Ύστερα από δεκαετίες έρευνας για την ιδιαίτερα στενή σχέση της παχυσαρκίας με τα καρδιαγγειακά νοσήματα, μία σουηδική μελέτη απέδειξε τελικά αυτό... 1 εβδομάδα πριν

Αυτά είναι τα πιο μολυσμένα φρούτα και λαχανικά

ΔΙΑΤΡΟΦΗ Δείτε τη λίστα για το 2019 Κάθε χρόνο η οργάνωσης Environmental Working Group δημοσιεύσει τη λίστα Dirty Dozen, ή αλλιώς τη λίστα με τα πιο μολυσμένα φρούτα και... 1 εβδομάδα πριν

Tι προκαλεί τον πρόωρο καταρράκτη

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Σύμφωνα με νέες έρευνες Άνοια, αρθρίτιδα, οστεοπόρωση… Αυτές είναι μερικές από τις ασθένειες που συνηθίζουμε να συσχετίζουμε με το γήρας και για τις οποίες δεν... 2 εβδομάδες πριν

Αλτσχάιμερ: Οι εξετάσεις που γίνονται για τη διάγνωση

ΑΛΤΣΧΑΙΜΕΡ Τι προσέχουν οι γιατροί Οι γιατροί μπορούν σχεδόν πάντα να καθορίσουν εάν έχετε άνοια και αν αυτή οφείλεται στο Alzheimer. Ως νόσος μπορεί να διαγνωστεί με απόλυτη... 2 εβδομάδες πριν

Γυναικολόγοι διαφήμιζαν αμβλώσεις και τους επιβλήθηκε πρόστιμο

ΑΜΒΛΩΣΕΙΣ Γερμανικό δικαστήριο επέβαλε πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ σε δύο γυναικολόγους επειδή “διαφήμιζαν” στον ιστότοπό τους τον τρόπο με τον οποίο κάνουν αμβλώσεις στην... 2 εβδομάδες πριν

Το κόκκινο κρέας πηγή κινδύνου για την υγεία

ΔΙΑΤΡΟΦΗ Τι αναφέρει αμερικανο-κινεζική έρευνα Αυτοί που αυξάνουν την κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ιδιαίτερα επεξεργασμένου, αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου από... 2 εβδομάδες πριν

Αυτές είναι οι κορυφαίες τροφές σε σίδηρο

ΔΙΑΤΡΟΦΗ Βασικός πυλώνας στην διατροφή Οι τροφές με σίδηρο πρέπει να αποτελούν βασικό πυλώνα στην διατροφή σας. Υπάρχουν δύο μορφές διαιτητικού σιδήρου: αιμικός και... 2 εβδομάδες πριν

Kίνδυνος για έμφραγμα για όσους δεν τρώνε φρούτα και λαχανικά!

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Σύμφωνα με έρευνα στην Αμερική Φάτε φρούτα και λαχανικά! Η ανεπαρκής κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σχετίζεται με ένα μεγάλο μέρος των θανάτων από εγκεφαλικό... 2 εβδομάδες πριν

Λουλούδια στο σπίτι για την καταπολέμηση του στρες!

ΑΝΘΡΩΠΟΣ Βάσει μελέτης στην Αμερική Τα όμορφα λουλούδια σε έναν άρρωστο ή στενοχωρημένο φίλο μπορεί να είναι η πρώτη επιλογή ως δώρο, αλλά η εγκάρδια χειρονομία είναι... 3 εβδομάδες πριν