Ο νικητής του Χρυσού Φοίνικα Ρούμπεν Έστλουντ μιλά στο Χρήστο Μήτση για το «Τετράγωνο»

Ειδήσεις από athinorama.gr
Ο νικητής του Χρυσού Φοίνικα Ρούμπεν Έστλουντ μιλά στο Χρήστο Μήτση για το «Τετράγωνο»
Συνέντευξη

Ο νικητής του Χρυσού Φοίνικα Ρούμπεν Έστλουντ μιλά στο Χρήστο Μήτση για το «Τετράγωνο» 0 Από Χρήστο Μήτση - 07/12/2017

www.viva.gr Ο Χρήστος Μήτσης μίλησε με τον Σουηδό σκηνοθέτη στις Κάνες, λίγο προτού κατακτήσει τον Χρυσό Φοίνικα, για το εξαιρετικό του «Τετράγωνο», τη σοβαροφάνεια του καλλιτεχνικού σινεμά, την απεικόνιση της βίας και την «ιδανική» σκανδιναβική κοινωνία.

Όπως και σε προηγούμενή σας ταινία, το «Play», έτσι κι εδώ οι ήρωές σας νιώθουν απροστάτευτοι απέναντι σε μια κοινωνική βία που τους ωθεί σε συμπεριφορές με ανεξέλεγκτες συνέπειες. Για το «Play» υπήρξαν αφορμή οι αστυνομικές αναφορές που διάβασα για παιδιά τα οποία λήστευαν άλλα παιδιά. Συχνά σε δημόσιους χώρους, χωρίς οι περαστικοί ενήλικοι να αντιδρούν. Όταν ήταν μικρός ο πατέρας μου, ο παππούς μου έγραφε τη διεύθυνση του σπιτιού τους σε μια ταμπελίτσα, την οποία κρεμούσε στο λαιμό του κι εκείνος μπορούσε να πάει να παίξει όσο μακριά από το σπίτι ήθελε. Τώρα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά και το «Τετράγωνο» προσπαθεί να θέσει ερωτήματα πάνω στο κατά πόσον ο πολιτισμός, με την έννοια της τέχνης, μπορεί να γίνει αποτελεσματική απάντηση απέναντι στη διαρκώς διογκούμενη απειλή και τη γενικότερη ανασφάλεια που αισθανόμαστε. Η σκηνή της περφόρμανς στην επίσημη βραδιά δίνει μερικές ιδέες, αλλά οι αντιδράσεις των παρευρισκομένων, που δεν είναι όλες ίδιες, δεν αποτελούν απαραίτητα και τις μοναδικές μας επιλογές. Ποιος είναι ο ρόλος των μέσων μαζικής επικοινωνίας σε όλα αυτά; Πιστεύετε ότι περισσότερο επιτείνουν τη σύγχυση και βολεύονται με εύπεπτες αλήθειες; Νομίζω πως ναι. Όπως λέει και η υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων στην ταινία: «Καλές όλες αυτές οι αλήθειες, αλλά είναι πολύ γενικές και δεν μου λένε τίποτα. Ποιος νοιάζεται γι’ αυτές;» Αξία είναι μόνο η τηλεθέαση, οι πωλήσεις, και όχι κάποιοι ηθικοί και πολιτικοί κανόνες. Πουλώντας διασκέδαση με την τρομοκρατία, κάνοντας περιπετειώδεις ταινίες και σίριαλ πάνω στις πράξεις της, στην ουσία τη διαφημίζεις. Τη μετατρέπεις σε θέαμα και την κάνεις οικεία ως πραγματικότητα στον θεατή. Ο άνθρωπος είναι μιμητικό ον και τα media αναπαράγουν άκριτα ό,τι πιστεύουν πως πουλάει. Στη Σουηδία υπάρχουν ακροδεξιά κόμματα που λένε ένα κάρο ανοησίες και όσο πιο εξωφρενικές είναι αυτές τόσο περισσότερα πρωτοσέλιδα κερδίζουν.
Δείτε ολόκληρο το άρθρο στο athinorama.gr.